Friday, January 28, 2011

Bubur Oat Sihat! Siapa rasa2 tak nak sakit jantung cube resepi ni~(Takot tak?,hahaha~~)

Salam~~

Hi Peeps..... ` Aku hari ni dapat 3 kotak limau kat office,manyak woooooo,sape nak angkat kaki??,hahaha~~ Biasa la, dah nak dekat Chinese New Year memang penuh dengan limau kat mana2, pasar raya, rumah aku, sume2 la... Aku rasa dalam perut aku ni dah ada satu pokok punya buah limau... sampai lawas la perot aku ni..haha(tak senonoh) Tapi betol pe,buah buahan ni memang mekanisma pelawas yang sangat bagus kn?kn?

Okeh,baru2 ni aku rasa cam x sedap je badan, and aku rasa sangat tidak sihat,sebab lately ni aku asik makan benda yang berminyak n berlemak (T_T), jadi aku rasa nak reduce kan kolestrol dalam badan aku ni, aku try la resepi ni, before this memang x penah nyer aku nak saje2 makan oat... haha~ Aku rasa patot kot aku jaga jantung aku ni, kolestrol boleh menyumbat kan saluran jantung kita tw~

So aku nak share satu resepi yang sangat senang ,sedap dan sangat2 berkhasiat~~ Jom bersama2 dengan Chef Two enaz... hehehe~

Bahan- bahan nye:

Bahan A( untuk bubur)
1.Quaker Oat
2.Kiub Pati Ayam Knorr
3.Ayam yang dipotong dadu
4.Fishcake or Fish Ball (Aku letak dua2,haha tamak
5.Sawi
6.Garam secukup rasa
7.Air ikut suka, banyak mane nak

Bahan B( Sambal Kicap-optional klu korang nak rase pedas sikit, baru syiokkkkk ~~haha)

1.Bawang putih
2.Cili Api
3. Kicap
3.Limau Nipis /Kasturi (Untuk perahan sahaja)

Cara-cara membuat nye:

1. Ambik oat sukat la banyak mana nak,ikot orang yang banyak mana nak makan, (kalau lebih oat bubur ni akan pekat,kalau kurang akan cair sikit bubur) Masuk kan dalam periuk dan masuk kan air,kacau sampai jangan ada berketul~
2. Lepas dah kacau dengan rata, letak la atas dapor,masuk kan Pati ayam Knorr, garam sedikit, ayam, api sedang2 biar sampai keluar buih (blup2)hehe~
3. Then Masuk kan lauk2 yang korang nak masak sekali, fish cake, or fish ball~
4. Dah bubur korang dah betul2 masak, then baru masuk sawi, masuk batang dulu yer, baru daun nyer.

Tadaaa, dah siap bubur korang, senang kan?

Okeh,untuk bagi bagi pedas, korang buat la sambal kicap untuk naik kan lagi ummppp..

Cara-cara nya:

Tumbuk kan semua Bahan B tadi, dan letak kan kicap, perah kan dengan limau nipis, setel~~

Tadaaaaa~~~ Ni yang aku masak sendiri,sori la kualiti gambar memang hampeh sikit, guna hp cabok la kata kan `` Try la korang, kenyang~~(Tambah bawang Goreng kalau suke ae)


 p:s( aku dpt resepi dari kawan aku) hehe..

Daa~~

4 comments:

  1. Boley dicoba resepinya... nampak sedap la pulak.. :)

    p/s kilang Quaker Oat tu tak le jauh sangat dengan tempat abang. Dulu-dulu selalu dapat free bila jiran yang keje kat kilang tu kasi. Sekarang dia dah pencen. Kena beli la nampaknya..

    ReplyDelete
  2. nampak menyelerakan.........
    slrrpp

    ReplyDelete
  3. mekasih bagi resepi ni..baru nk cuba buat bersahur nanti..

    ReplyDelete
  4. resepi yg menarik & boleh cuba coz suami dh disahkan ada darah tinggi peringkat awal.....huhuhu

    ReplyDelete

Review Korang